pondělí 26. února 2018

Moje první Whole30 - 1. týden: Je mi fajn a nový vítr v kuchyni

Krásný den všem,

jak jsem slíbila, tak činím a vítám Vás u prvního dílu seriálu o mém Whole30. V názvu článku je "první", ano už teď mám v plánu celý program zopakovat. Jsem nadšená, zatím. Vše ale může být jinak.


Whole30 je speciální program, jehož primárním smyslem není zhubnout, není to tedy dieta jako taková. Je to třicetidenní restart, jehož smyslem je stručně řečeno:

  • zjistit, jaké jídlo mi způsobuje trávicí a zdravotní potíže
  • zbavit se závislosti na cukru neboli zkrotit cukrového démona
  • vyřešit svůj vztah k jídlu jako takovému, myšleno od emocí k rozumu
Napsala jsem to polopatě, jednoduše, protože tohle je, podle mého názoru, jádro pudla. 

Jak program probíhá?

  • vyřadíte veškerý cukr, VEŠKERÝ, tedy i med, javorový sirup, cukr v šunce, ve sterilizovaných okurkách.
  • vyřadíte veškeré obiloviny, opět VEŠKERÉ: pšenici, špaldu, bulgur, oves, kukuřici, rýži, quineu, pohanku
  • vyřadíte veškeré pečivo, ano i to PALEO
  • vyřadíte veškerý alkohol 
  • vyřadíte veškeré luštěniny, kromě zelených fazolek a mladého hrášku
  • vyřadíte veškeré sójové produkty, včetně tofu, omáček apod.
  • vyřadíte veškeré mléčné produkty, kromě přepuštěného másla (ghee)
  • vyřadíte potraviny, které obsahují některé konzervanty a přidané látky, například:  dextrózu (99% běžných uzenin, i těch s vysokým obsahem masa), glutaman sodný, karagenan, siřičitany apod.(mohou se pouze přirozeně vyskytující např. v balzamikovém octu).
  • vyřadíte umělá sladidla jako je stévie, xylitol 
  • vyřadíte i zdravé náhražky desertů, koláčů, kaší, musli. Neboli žádné koláče z kokosové a mandlové mouky, žádné banánové lívance apod. 
  • během celého programu se nevážíte a nepočítáte kalorie
  • jíte 3x, maximálně 4x denně.
Strašný co? 

Není to vůbec strašný. Co tedy můžete? 

  • maso 
  • vejce
  • zeleninu
  • bylinky
  • ovoce (jako součást hlavního jídla)
  • ořechy (jako součást hlavního jídla)
  • tuky, oleje 
  • uzeniny, které splňují podmínky Whole30
  • strerilizované, konzervované potraviny, které splňují podmínky Whole30 
Přijde Vám to málo? Vypadá to tak, ale těch kombinací, které můžete vyčarovat je opravdu nepřeberné množství. v

Po 30 dnech začnete zařazovat jednotlivé skupiny potravin a sledujete, co to s Vámi dělá. Jaké potraviny a v jakém množství Vám vadí či nevadí. Někdy zjistíte, že 100g jogurtu je v pohodě, ale 200g už Vám způsobí problém. Můžete zvolit rychlou nebo pomalou verzi znovuzavádění. Ještě nejsem rozhodnutá, kterou si vyberu, mám dost času. 

Opět jsem to celé zestručnila, pokud se chcete s programem seznámit podrobněji, doporučuji skvělé stránky Paleosnadno. Je to spoustu informací, ale i báječných receptů. Dále určitě doporučím originální stránky autorů programu Whole30, tam jsou naprosto vyčerpávající informace, samozřejmě v angličtině.

Proč jsem se rozhodla Whole vyzkoušet? 

V podstatě ze dvou důvodů. Emoce a zdraví. Vím, že můj vztah k jídlu je pořád více emocionální než rozumový. Mám tendence ujíždět v množství. Mám ráda víno, jehož konzumace se za poslední půlrok zvrtla ve dvě až tři skleničky DENNĚ. U vína to obvykle nezůstalo a přidal se k tomu sýr, ořechy, uzeniny byť v top kvalitě. Po večeři, kdy jsem byla plná. To není dobrý vzorec. Minulý týden jsem si uvědomila, že je to skutečně stereotyp-vzorec. Zkrátka, že je to špatně a že je potřeba s tím něco udělat. Ano, už to bylo i vidět. Ta rezistentní tři, čtyři kila i přes dřinu a jinak vzorné low carb stravování. 
Druhým důvodem je zdraví. Vypozorovala jsem, že po některých jídlech se necítím úplně v kondici (podezírám mléčné výrobky s vysokým podílem laktózy, kaseinu), některé luštěniny. Taky trpím zhruba 20 let atopickým ekzémem a alergií, která je tedy už velmi zkrocená oproti dřívějším obdobím, přesto mě, konkrétně ekzém, dokáže ještě pěkně potrápit, hlavně teď v zimě. Chci tomu přijít na kloub. 
Vy, co mě sledujete, víte, že se už nějaký ten pátek stravuji převážně nízkosacharidově, nijak extrémně, ale v podstatě konzistentně (s výjimkou Vánoc, oslav apod.), také se snažím jíst "clean", tudíž moje startovní čára je určitě někde jinde než u někoho, kdo  se stravuje běžně "česky", ve fastfoodech, na  "zprocesovaných" jídlech, pije sladké nápoje atd. Domnívám se, že je důležité to zmínit, protože ten průběh bude trochu jiný, nebude to zřejmě tak zásadní revoluce v mém životě, ale přesto si od toho dost slibuji. Tak uvidíme. Jsem opravdu zvědavá.

Na program jsem se pozvolna připravovala zhruba od podzimu, kdy jsem si koupila knížku od průkopníků programu, manželů Hartwigových, Jídlo na prvním místě. Následovaly knihy Svoboda v jídle jednou pro vždy a Whole30, což je, mimo jiné, kniha plná úžasných receptů. 

Den první 19.2. 2018  - Den jako každý jiný 

Začala jsem vlastně neplánovaně. V neděli večer jsem si připravovala oběd, dýňové kari s kuřecím masem a uvědomila jsem si, že odpovídá zásadám Whole30, ale nijak jsem se nad tím nepozastavila(protože dost mých jídel tomu odpovídá) a v ten moment mě moje přítelkyně Iveta přidala, spolu s další kamarádkou Lídou,  na Whatssup do skupiny Moje první Whole30, ať se aspoň inspiruju, když zatím nechci začít. A bylo vymalováno. Znamení. Jdu do toho s Vámi, píšu. Oběd na dva dny hotový, není co řešit. Snídani nějak vymyslím, hotovo. A bylo. Dala jsem si pravou nefalšovanou Mozartovu kouli, kterou mi přivezl muž ze Salzburgu a tím jsem udělala pomyslnou čáru za minulostí. 

V pondělí ráno jsem se zvážila. Hrůza. 71,5 kg. Přišlo to v pravý čas, říkám si.

Rozhodla jsem se, že po dobu Whole30 vysadím veškeré vitamíny, v mém případě vitamín C, magnesium B6 a biotin. Nejsou to léky. Jsou to suplementy. Letrox na sníženou funkci štítné žlázy beru dál, do eliminace v tomto směru fakt nejdu.
K pitnému režimu: piju vodu, různé čaje, které ochucuji obvykle citronem. A káva. Hodně kávy. Ještěže se ve Whole může, jinak bych do toho nešla. Bez vína a kávy zároveň by můj život ztratil dost ze svého půvabu. 

Takže co jsem celý den jedla, jaké byly moje pocity, co jsem cvičila?  Jdeme na to.

Snídaně: na ghee restovaná cuketa, 3 vejce, ředkvičky, rajčata, mrkev, vše posypané lahůdkovým droždím.
Oběd: dýňové kari s kuřecím masem, zavřená hrst mandlí
Svačina: salát z červené řepy, vajíčka, ředkviček, cibulky, semínka: sezam, pinie, slunečnice, dýně, zálivka: olivový olej, balsamico ocet, sůl, hořčice v prášku (pro další dny to nazvu základní zálivkou, střídám olivový, dýňový olej a sezamový olej).
Večeře: hovězí steak z roštěné, zeleninový salát (nazvu ho Classic, protože ho točím pořád dokola): ledový salát, rajčata, paprika, okurka, černé olivy, základní zálivka 
Den 1....Whole? Opravdu? Vlastně můj normální den

Cvičení: 20x burpees, 20 minut jóga s Lesley Fightmaster


Pocity, nálady atd.: naprostá pohoda, kromě vína vlastně můj běžný den. 3 jídla jsem nezvládla, odpoledne mě popadl velký hlad, do večeře bylo daleko, takže následovala svačinka. To vychytám. 

Den druhý 20.2. 2018  - Pohoda přetrvává

Snídaně: na ghee restovaná cuketa, 2 vejce, 3 plátky uzeného lososa, guacamole (z poloviny avokáda), rajčata, paprika, bílá ředkev, lahůdkové droždí 
Oběd: dýňové kari s kuřecím masem, zavřená hrst mandlí
Svačina: guacamole (z druhé poloviny avokáda)
Večeře: pražma zlatá na grilu (sůl, kmín, ghee), zeleninový salát Clasic se základní zálivkou, semínka(pinie, slunečnice, dýně)
Den 2...rybu jsem už ani vyfotit nestihla

Cvičení: 20x burpees, 30x  swing s kettlebellem 8kg, 30x sumo dřep s kettlebellem 8kg

Pocity, nálady atd.: učila jsem 12 hodin, nálož. Pořád nemám vychytané porce, proto 4 jídla. Odpoledne byl hlad a večeře v nedohlednu.   Stále nemám extra systém v tréninku, na 3 týdny jsem se "ztratila" a hledám cestu zpět. Jinak stále pohoda, žádné chutě, žádná negativa. Jo a objednala jsem si pomalý hrnec. Konečně.

Den třetí 21. 2. 2018 -  Hranice tří jídel pokořena

Snídaně: salát ze dvou vajíček, uzeného lososa, jarní cibulky, papriky, okurky a domácí majonézy
Oběd: do třetice dýňové kari s kuřecím masem, hrst směsi ořechů 
Večeře: vepřová panenka (sůl, pepř) restovaná na ghee a dokončená pod grilem, zelené fazolky na ghee
Den 3...tahle snídaně byla moc těžká, příště zvolím lehčí verzi

Cvičení: 20x burpees, 30x  swing s kettlebellem 8kg, 30x sumo dřep s kettlebellem, 30x plank cross knee slide
Pocity, nálady atd.: ráno a dopoledne velká ospalost (ale těžko říct, zda to přisuzovat Whole, víkend byl velmi náročný, totálně jsem si rozhodila spánkový režim a tohle mě někdy dobíhá i 5 dní), pak už pohoda. Konečně tři jídla, díky velmi vydatné až těžké snídani(vajíčka, losos a majónéza), už nikdy více. Konečně jsem vyrazila na pořádný nákup, vrhla se na recepty a promyslela jídelníček na další dny. Začala jsem být mírně nervózní, že mě čeká 30 dní na vajíčkách. Plánování je ve Whole základ.

Den čtvrtý 22.2. 2018  - Nový vítr v kuchyni

Snídaně: polévka s kuřecím masem, brokolicí, batáty, chilli  a kokosovým mlékem podle knížky Whole30 (uvařeno předchozí den večer)
Oběd: krůtí maso se zeleninovou směsí- fenykl, mrkev, žampiony, vše na ghee, zeleninový salát Classic se základní zálivkou a semínky
Večeře: zeleninový salát Classic s tuňákem, černými olivami a semínky se základní zálivkou.
Den 4... nové chutě

Cvičení: 40 minut různého posilování s 8 kg kettlebellem a krátký strečink (lepším se).
Pocity, nálady atd.: dnes jsem se do toho konečně pořádně opřela, nové recepty, nové kombinace. A to mě baví. Dnes běhám na záchod více než obvykle, nic zásadního ani tragického, ale běhám. Jinak vše v naprosté pohodě. Co mají všichni s tou cukrovou chřipkou, sakra? 

Den pátý 23.2. 2018  - Budeme "pomalit"

Snídaně: polévka s kuřecím masem, brokolicí, batáty, chilli  a kokosovým mlékem podle knížky Whole30 (zbytek z předchozího dne a ještě zbylo do mrazáku).
Oběd: kuřecí maso se zeleninovou směsí (opět fenykl, mrkev, žampiony), dvě brambory s olivovým olejem pečené v alobalu
Svačina: směs listových salátů, červená řepa, vajíčko, rajčata, semínka, základní zálivka 
Večeře: zbytek od oběda včetně jedné brambory (tu jsem rozmačkala), na pánvi jsem zalila jedním vajíčkem, na talíři jsem posypala lahůdkovým droždím a k tomu zelenina (rajčata, kulatá ředkev).

Den 5...byl hlad, přičítám to bramborám


Cvičení: 20 minut posilování s 8 kg kettlebelem, 20 minut jóga s Lesley Fightmaster
Pocity, nálady atd.: měla jsem hlad, zřejmě díky bramborám, proto 4 jídla. Velmi intenzivně vnímám chutě jídel, smysl velmi zesílil, přijde mi vše slané a výrazné. Dorazil mi pomalý hrnec, zakládám na "noční" hovězí vývar.

Pomalý hrnec z Lidlu... nechápu, proč jsem koupi tak dlouho odkládala


Den šestý 24.2. 2018  - Není každý den posvícení aneb první malá negativa a ještě s otazníkem

Snídaně: hovězí vývar z pomalého hrnce
Oběd: sekaná ze směsi hovězího a vepřového masa (k zahuštění použito psyllium a ochucovadla v čistém složení - rajský protlak, hořčice) připravena v pomalém hrnci, pyré z celeru a kešu ořechů, salát z čekanky a mrkve se základní zálivkou
Večeře: listové saláty, mango, čekanka, vlašské ořechy, semínka, zálivka: chilli, limeta, hořčice, sůl. 
Den 6...nové technologie, nové recepty a kombinace

Cvičení: žádné, ale velký úklid bytu, což v mém případě je slušné cardio
Pocity, nálady: jsem nadšená z pomalého hrnce, to je panečku vynález: zapnu, odcházim, příjdu a vše je hotovo. Sekaná má dokonce kůrku. Nicméně jsem přesycená masa. K večeři jsem zvolila vegan variaci a byla luxusní. Od sobotního večera až do nedělního poledne křeče v břiše, jsem nafouklá jak pátrací balón. Změna střevní mikroflóry zřejmě. A taky mi vyjely tři opary. Upřímně nevím, zda to vůbec Whole přisuzovat, kolem mě je to samej bacil. 

Den sedmý 25.2. 2018  - Rodinná oslava a ani to se mnou nehlo 

Snídaně: variace na frittatu : na slanině opečená cuketa, 3 vejce, sušená rajčata a zelenina: rajčata, ředkev, paprika, okurka
Oběd: hovězí vývar z pomalého hrnce
Svačina: plátek sekané z pomalého hrnce, kysané zelí s olivovým olejem
Večeře: špízy s kuřecím masem, žampiony, paprikou, slaninou, cuketou, cibulí, salát Classic se základní zálivkou 
Den 7...den, kdy jsem bez zaváhání zvládla oslavu


Cvičení: 7 minut HIIT, 20 jóga s Lesley Fightmaster
Pocity, nálady atd.: kromě přetrvávajícího nafouklého břicha dopoledne a mírného hladu celý den vše v pohodě. 4 jídla mají důvod: den byl rozkouskovaný, kolem poledne jsme jeli do sauny a tam jsem opravdu nechtěla jít s nacpaným pupkem, proto jsem jídla rozdělila do 4 menších porcí. Navíc probíhala rodinná oslava a se mnou to ani nehlo. Jako kdybych měla naprosto potlačené centrum chutí, chtíče po jídle a té mé neslavné pažravosti. 

Tak to byl můj první týden s Whole30. Já jsem naprosto spokojená. Možná je to slabé slovo, jsem nadšená. Nechybí mi víno, sýry, kvanta ořechů. Objevila jsem nové chutě, kombinace, recepty a moc mě to baví. Vařím v pomalém hrnci. Jídla recykluji, tedy jím několik dní (max. 3). Moje Whole jídla se mnou jí celá rodina (to je snad největší bonus), zase pravidelně cvičím. Až na občasný hlad, mírný střevní diskomfort a tři opary žádná negativa, žádná únava, bolesti hlavy, NIC takového. A jsou mi volnější kalhoty a kozačky. Ano, kozačky. 

Doufám, že za týden bude sumář obdobně optimistický. Já se normálně těším, co nového mi Whole přinese. 

Ještě pár slov na závěr. 

Jsou tři věci, které mi celý program ulehčují a zpestřují: pomalý hrnec, recepty z knihy Whole30 a precizní zásoby potřebných surovin. A uvědomila jsem si jednu věc. Program musí být nesmírně náročný pro někoho, komu nic neříká čerstvá, racionální, přiměřená strava, pro někoho, kdo nikdy nepřečetl etiketu na potravině, pro někoho, kdo není zvyklý přemýšlet, co bude jíst zítra, kdo spoléhá zkrátka na druhé. Vážení, pokud toto čtete a zvládli jste to, máte můj neskonalý obdiv. Chce to obrovskou kuráž, chuť, motivaci. Je to v podstatě velká životní změna. Od fyzické stránky, přes organizační, až po stránku psychickou. Tleskám Vám. Přihlaste se, napište mi, Zajímá mě Váš příběh.

Napište mi Vaše zkušenosti s Whole30. Neznáte? Láká Vás to? 

Vaše 

JS

2 komentáře:

  1. Ahojky Jitu, mohu se zeptat jakou hořčici (značku) používáš? Ja s W30 budu začínat, ucim se cist potraviny, jejich složení a jeste hodne bádám. Jinak diky moc za inspiraci.... Ja patrim do te deuhe skupiny, tak to budu mit asi malinko těžší, ale na vyzvu se tesim :) manžel me podporuje a i on se těší na nova jidla, byť s hrstkou rýže pro něj a deti. Díky Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Používám hořčici Alnatura, dříve se prodávaly v DM, nyní už bohužel ne. Kupuji ji v Německu v Edece. Jinou vhodnou hořčici jsem bohužel neobjevila. Jinak doporučuji ještě hořčici v prášku, ta je také skvělým čistým dochucovadlem. Kupovala jsem v prodejně zdravé výživy. Moc držím palce při W30, určitě do toho jdi, stojí to za to. Jsem zatím opravdu nadšená.

      Vymazat