pátek 9. března 2018

Moje první Whole30 - 2. týden: Méně kávy, jednodušší život a první krize

Krasný den moji milí čtenáři,

Vítejte u druhé části seriálu o mém prvním Whole30. Druhý týden je za mnou a stále naprosto jednoznačně převažují pozitiva.

Stále mě to baví a to velmi. Počet jídel se s výjimkou "saunového dne" ustálil na čísle tři. Jsou to porce pro dřevorubce. Tento týden jsem působnost W30 rozšířila i na oblast spotřeby kávy. Naprosto běžně konzumuji 5-6 espress denně. Ano, je to hodně. Káva mi moc chutná, myslím, že mi ani její větší spotřeba neškodí. V čem je tedy problém? Nevychutnávám si ji. Konzumuji ji. Kolikrát ji do sebe házím studenou. Piju ji vlastně ze zvyku. Chci to změnit. 4 kávy denně pro začátek.

Přiznejte se, kdo jí s mobilem v ruce či otevřeným notebookem? Já. Někdy. Možná i jednou denně. Končím s tím. Neskutečně odpornej zlozvyk. Jíte a mozek neví, že jíte. Vůbec si to jídlo nevychutnáte.

Můj život je teď jednodušší. Jednodušší o různá dilemata. Dát si víno dnes či zítra? Červené nebo bílé? Jednu nebo dvě skleničky? Mám si zobnout ořechy nebo sýr? Mám si koupit zrníček nebo žitný chléb? Tyhle otázky a hlavně odpovědi na ně, odpadají. Nedám si žádné víno, žádný sýr, nekupuji pro sebe žádné pečivo. Svým způsobem je to vnitřně osvobozující, mně se normálně ulevilo. Můj nákup v Lidlu (pokud se nezaseknu u hadrů a prádla na cvičení, kterýho mám fakt málo) trvá cca 15 minut, kupuji víceméně pořád stejné suroviny, občas skočím pro něco speciálního jinam. Rodinu v žádném případě nešidím, spoustu jídel máme pořád společných, jen tu a tam nějaká příloha nebo pečivo pro ně.

O co méně času trávím nákupy, o to více času trávím v kuchyni. Mým věrným pomocníkem je stále kniha Whole30 a stránky Paleosnadno. Program W30 vyžaduje skutečně dobrý management. Výhodou je, že většinu jídel, která připravím, konzumuji více dní. Jsou tak dobrá, že se mi nepřejí.  Pořád ležím v knize receptů, mám ji permanentně otevřenou a dělám si poznámky, pořád se motám v kuchyni, krájím a loupu všechno možné. Mě to ale baví. Bez té lásky to nejde. Miluju jídlo a jeho přípravu. Ano, láska je dobrý předpoklad k absolvování W30.

Moje "Bible"...čtu v ní každý den

Mám v plánu zůstat u třech pořádných jídel i po W30. V podstatě mám velmi sytou snídani i oběd. Večeře je pak nejméně vydatná. A světe div se, nemám hlad a hlavně žádné chutě. Před W30 jsem obvykle jedla 4 jídla denně: snídani, oběd, svačinu a večeři a po večeři jsem poslední dobou měla tendence se dojídat ořechy či sýrem. Dřívější porce jídel byly určitě menší než ty současné. A víte co? Vyhovuje mi to. Vždycky jsem byla jedlík, měla jsem tendenci naložit si víc než ostatní, takhle se u nás zkrátka jedlo, prostě hodně. K pitnému režimu jsem přidala zeleninové šťávy, konkrétně ze zelí a rajčat (kupuji v DM v bio kvalitě). Nepiji toho kvanta, 2x půllitřík mi stačí přibližně na týden.

V drogerii DM se pro potřeby W30 dobře nakupuje

Takže jak probíhal druhý týden ? Pojďme se podívat.

Den osmý 26. 2. 2018 - likviduji zásoby z víkendu

Snídaně: na ghee opečené zbytky ingrediencí z nedělního špízu - kuřecí maso, žampiony, paprika, cuketa, cibule, slanina, vajíčko  a čerstvá zelenina nesmí chybět
Oběd: 2 plátky sekané z pomalého hrnce, pyré s celeru a kešu ( v podstatě sobotní "recyklace"), kysané zelí s olivovým olejem, hrst mandlí
Večeře: Ryba - morčák evropský pečený v troubě, salát Classic + olivy

Den 8 ve znamení recyklace z víkendu :-)

Cvičení: 35 minut ostrého posilování s KTB 14kg, činky, gumy.
Pocity, nálady atd.: vše je, jak má být. Díky porcím jak pro dřevorubce, nemám hlad.

Den devátý 27. 2. 2018 - výraznější chutě, příliš hutná majonéza

Snídaně: volská oka ze 3 vajec na ghee, 2 plátky italského pršutu, 1/2 avokáda, rajčata, ředvičky, posypáno lahůdkovým droždím a chilli

Oběd: trhané carnitas z pomalého hrnce (recept z knihy Whole30), brokolice na páře, batátové hranolky, avokádová domácí majonéza, hrst mandlí
Večeře: hovězí steak z roštěné, salát Classic+semínka, základní zálivka, lahůdkové droždí


Den 9...12 hodin v práci, uf...bez hladu

Dnes bez cvičení, protože když ráno vyrazíte v 7 a vrátíte se v po 19 hodině, není zkrátka vůbec čas. Jsem vždycky ráda, že zvládnu dcerku, přípravu večeře a hygienu.
Pocity, nálady atd.: už nikdy neudělám domácí majonézu z olivového oleje, vůbec nechápu, co mě to napadlo, když jí vždycky dělám ze slunečnicového ( aha, recept přece). Měla moc výraznou chuť olivového oleje, tak výraznou až to rušilo chutě ostatních potravin. Jinak pohoda. Méně solím, porce jsou velké, tři tedy bohatě stačí.

Den desátý 28. 2. 2018 - W30 rozšiřuji na kávu a sociální sítě

Snídaně: ředkvičky osamahnuté na ghee, 3 vejce, 2 plátky italského pršutu, paprika, rajčata, okurka, řeřicha.
Oběd: stejný jako den devátý
Večeře: 2 ks pečeného kuřecího stehna (uzená paprika, sladká paprika, pepř, sůl, kmín, granulovaný česnek), pečená zelenina na plechu s olivovým olejem, zakápnutá na závěr balsamikem (červená cibule, lilek, cuketa, paprika, rajčata, žampiony)
Den 10...baví mě ty barvy. Restované ředkvičky velmi doporučuji

Cvičení: 48 minut vlastního tréninku s KTB 14kg, KTB 8kg a činkama + 12 minut strečink...a bonus 50 dřepů ve škole o přestávce. Proč ne, že? Btw při strečinku jsem mile překvapená rozsahem pohybu. Jooo, Lesley, ta mě baví
Pocity, nálady atd.: dnes jsem se rozhodla v rámci W30 omezit spotřebu kávy a sociálních sítí při jídle. Když už, tak už. Jídlo i nápoje by se měly vychutnávat, takže do toho. Dnes tedy "jen" 4 kávy.

Den jedenáctý 1. 3. 2018 - recykluji a zálivky sladím džusem 

Snídaně: polévka s kuřecím masem, batáty, brokolicí a kokosovým mlékem (podle knihy Whole30, vytažená z mrazáku-zbytek z minulého týdne)
Oběd: stejný jako večeře ze dne desátého + mrkvový salát se zálivkou z dýňového oleje, limetky, soli posypaný semínky
Večeře: salát (ledový salát, mrkev, jablko, vlašské ořechy)se zbytky trhaného carnitas, zálivka z olivového oleje, balsamika, soli a jablečného džusu
Den 11...výhodou Whole je recyklace :-) 

Dnes bez cvičení, den byl náročný a rozlítaný
Pocity, nálady atd.: 4 kávy denně, pořád pohoda. Užívám si to, užívám si jídla. Je osvobozující jíst jen 3x denně. Všechno je o dokonalém plánování a rozvržení jídel.

Den dvanáctý 2. 3. 2018 - konečně došlo na frittatu 

Snídaně: špenátová frittata ze 3 vajec podle knihy Whole30, guacamole z 1/2 avokáda
Oběd: 2 pečená kuřecí stehýnka (zbytky z předchozích dnů), zelené fazolky na ghee, guacamole z 1/2 avokáda (recept opět z knihy Whole30)
Večeře: salát s tuňákem - celá konzerva tuňáka ve vlastní šťávě, 1 vejce, směs listových salátů, rajčata, paprika, okurka, olivy, sušená rajčata, artyčoky, základní zálivka dochucená malým množstvím jablečného džusu

Den 12...ta frittata byla luxusní

Cvičení: 40 minut trénink celého těla s lehkými činkami (cca 2,75 kg) v takovém kardio tempu. Vytáhla jsem starší číslo časopisu Fitness a hned jsem měla jasno.
Pocity, nálady atd.: moc mi chutnají ty zálivky s džusem, to je pro mě objev týdne, i dnes proběhly pouze 4 kávy (jsem dobrá, je potřeba se pochválit). Nákupy už nejsou vůbec problém, kupuji vlastně pořád to samé. V kuchyni však trávím poměrně dost času, zatím jsem v pohodě.

Den třináctý 3. 3. 2018 - rodinná oslava...byla to muka, ale zvládla jsem to

Snídaně: vařené batáty opečené na ghee se slaninou, míchaná vajíčka, rajčata, papriky, bílá ředkev
Oběd: pastýřský koláč podle receptu z knihy Whole30 (mimochodem asi moje TOP jídlo z batátů), salát: ledový salát, mrkev, ředkvičky, sezamová semínka, zálivka ze sezamového oleje, balsamiko octa, soli a jablečného džusu.
Večeře: čekankové puky plněné lososovým tatarákem, rajčata, paprika, okurka. V rámci oslavy pak ještě 4 plátky pršutu, zelenina, kešu a makadamské ořechy...trochu víc než bych chtěla.

Den 13...ve znamení batátů a oslavy

Cvičení: 50 minut trénink spodní části těla s velkou činkou, KTB 8kg, guma (pěkný trénink z časopisu Fitness) + 10 minut strečink.
Pocity, nálady atd.: nebýt oslavy, byl by to asi normální W30 den. Byl to boj, měla jsem chuť na úplně všechno. I na dort, který i když můžu, nejím. A na víno. Byla jsem kyselá, protivná, bez nálady. I muž si všimnul. A večer mě bolelo břicho, dost. Možná ze syrové šalotky v tataráku, možná ze syrové ryby. Těžko říct. Zkoušku jsem zvládla. Jedu dál. A vydržela jsem na 4 kávách. To hodnotím v dané situaci jako zázrak. 

Den čtrnáctý 4. 3. 2018 - "režim" sauna, tedy 4 jídla

Snídaně: pastýřský koláč, volské oko na ghee, rajčata, paprika, okurka
Svačina: polévka z máslové dýně s kokosovým mlékem, praženými dýňovými semínky, chilli papričkami a kapkou dýňového oleje.
Oběd: losos pečený na ghee (bez kůže), salát Classic+sušená rajčata, nakládané artyčoky a černé olivy, základní zálivka + jablečný džus
Večeře: pečená kuřecí křídla politá pikantní teplou zálivkou (na ghee restovaný česnek, chilli, skořice, sůl, křídla peču jen tak, bez ničeho na pečícím papíru, chuť dodá ta zálivka), k tomu jen nakrájená zelenina: rajčata, paprika, okurka.

Den 14...nedělní 4 chody. Když jdeme do sauny, nejsem schopná si 3 jídla rozvrhnout tak, abych neměla hlad. Takže logicky jedno jídlo přidám
Dnes jsem necvičila. Neděle je od slova nedělat. Takže jako každou neděli jsme frčeli do sauny. 
Pocity, nálady atd.: po sobotní krizi ani památky, naštěstí. Bolest břicha ale celé dopoledne přetrvávala. Nebyla to žádná tragédie, ale diskomfort to je. A stále 4 kávy. 

Takže to byl můj druhý týden v programu W30. Stále ho vnímám jednoznačně pozitivně. Vyzkoušela jsem nové recepty, nové chutě a kombinace, snížila spotřebu kávy, více se na jídlo soustředím a taky jsem pěkně zapojila nového pomocníka-pomaláče. Nestrádám hlady, ani mě nesžírají chutě. Mám velkou radost z pravidelnosti tréninků. Režim se evidentně přenáší i do jiných sfér života. 

Cítím, že z "novot" se stává návyk, jistý stereotyp a o to v programu jde také. O tom, jak se ze stereotypu a managementu v kuchyni jako mávnutím kouzelného proutku stane opruz se dočtete v příštím díle.

Máte nějaké letité návyky ve vaření či stravování ? Kdy jste si je osvojili? Chcete je změnit? 

Pište, moc ráda si, jako vždy, počtu.

Vaše 

JS



4 komentáře:

  1. Jsi dobra Jitus, i pres oslavy jedes a jen tak dal ��. Moc Ti fandim a mas pravdu, i ja jim u socialnich siti a to vetsinou v praci, asi bych si z toho take neco mela vzit. �� Nicole �� (www.densnicolie.cz)

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Díky, Nicol. Aktuálně mi zbývá týden. Uvidím, co vše mi W30 přinese. Se sítěmi máme problém skoro všichni :-)

      Smazat
  2. jste dobrá. Čím dál tím víc zvažuji, že to taky zkusím.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Díky moc. Zkuste. Je to zajímavá životní zkušenost a sebepoznání.

      Smazat