pátek 30. března 2018

Moje první Whole30 - posledních devět dní a co bude dál?

Další týden utekl jako voda a máme před sebou rekapitulaci posledních 9 dnů mého prvního  Whole30. Řeknu Vám jednu věc. Je mi krásně. Fakt. Strašně rychle to uteklo a mně je snad i líto, že to končí (opravdu???.....). Z programu W30 se stal návyk. Regulérní stereotyp v tom dobrém slova smyslu. Dostalo se mi to pod kůži. Už mi ani nevadí, že trávím v kuchyni o něco víc času než běžně. Posledních devět dní proběhlo v pohodě a v klidu. Začátek týdne byl poznamenán premenstruačním syndromem, který se projevil horším spánkem, nechutenstvím, těžkostí od žaludku, ale v mnohem mírnější formě než obvykle. A pozor! Žádná únava. Únava před začátkem cyklu byla často naprosto šílená. Někdy jsem měla pocit, že usnu ve stoje, že se v práci zaseknu uprostřed věty a už jí nedořeknu, měla jsem problém s artikulací, zavíraly se mi oči, připadala jsem si jako zavřená v bublině, kde dochází kyslík.  Byly to hodně nepříjemné stavy. Tento měsíc NIC. Samozřejmě nemohu s jistotou říci, zda to je stoprocentní důsledek W30. Ale budu tomu věřit.

Když mám menses, tak si už asi 30 let dávám brufen (ibalgin atd., podle toho, co je doma). Každý měsíc. První dva, tři dny. Břicho samozřejmě pobolívá, v určitých intervalech, někdy víc, někdy míň. W30 jsem pojala opravdu z gruntu a tento měsíc, skutečně poprvé od svých asi 14 let jsem to zvládla bez jediné tabletky. Dalo se to zvládnout. Měla jsem štěstí, že "mé" dny vyšly na víkend. Pak jsem se sama sebe ptala, proč ty prášky vlastně beru, když se to dá relativně v pohodě vydržet i bez nich. Odpovědi jsem našla. Je to z velké části zvyk a také to, že potřebuju fungovat: pracovat, zařizovat, cestovat do práce, cvičit atd. S práškem je to mnohem snažší. V běžném pracovním týdnu není prostor pro ulevení si, pro odskočení si za roh, sednutí a natažení nohou, odběhnutí z hodiny atd. Tohle je zkrátka realita a pilulka je berlička k jejímu bezproblémovému zvládnutí. Otázkou zůstává, jestli je to ta správná cesta.

Stále si vychutnávám 4 kávy denně, stále si doslova debužíruju s třemi jídly denně a stále mám režim v tréninku. Nijak krutý, prostě svůj. Poslouchám své tělo. Poslední dny jsou ve znamení jógy a já jsem naprosto nadšená. Zvládnu cviky, které jsem nikdy nezvládla, rozsah by mi mohla závidět kdejaká gymnastka ( no tak  gymnastka ne....ale slušný to je). 
Nicméně moc moc se těším na NEWhole snídaně. Ty vejce...miluju je, ale čeho je moc, toho je příliš. Mě tedy k snídani neuspokojí ani polévka. Vždycky mi je po ní ráno všelijak, divně, nesedí mi to. Chybí mi moje home-made ořechová granola s ovocem a jogurtem, moje paleo pečivo se sýrem, ale i občasná ovesná kaše. Na to se těším...už zítra. Jinak obědy a večeře plánuji stále v duchu W30 či paleo. Mně to zkrátka chutná, vyhovuje, nabíjí mě to, užívám si to. 

A takto tedy probíhalo posledních 9 dní.....

Den dvacátý druhý 12. 3. 2018 - den, který nechceš...obzvlášť, když špatně spíš

Snídaně: na ghee osmahnutá cuketa, 3 míchaná vajíčka, uzený losos, rajčata, bílá ředkev, paprika
Oběd: bůček v pikantní marinádě ze zázvoru, česneku, soli a balsamika pečený v pomalém hrnci ( z předchozího dne), pyré z brokolice, mrkve, petržele s ghee a kokosovým mlékem, zelný salát s citrónovým olejem podle knihy Whole30, hrst mandlí
Večeře: salát Classic + polníček, artyčoky, tuňák z konzervy ve vlastní šťávě,  zálivka: olivový olej, sůl, citrón, jablečný džus, chilli, větší hrst kešu a makadamiových ořechů. 


Den 22....bůček ? Proč ne!
Dnes bez cvičení. Den blbec, velký frmol a časový stres, bankomat mi spolknul kartu, byla jsem za rodinného taxikáře atd.
Pocity, nálady atd.: Na dnešek jsem špatně spala, neměla jsem ani moc chuť k jídlu a na mé poměry jsem toho i docela málo snědla.

Den dvacátýtřetí 13. 3. 2018  - bůček nechci ani vidět

Snídaně: 3 vajíčka na ghee a slanině, 3 plátky pršutu, 1/2 avokáda, rajčata, paprika, okurka, bazalka
Oběd: stejný jako den 22., tedy bůček atd.
Večeře: posolené filety z candáta na ghee, salát Classic se zálivkou z olivového oleje, balsamika, soli, pepře a jablečného džusu.
Den 23....po třech dnech na bůčku nechci vepřové maso dlouho vidět, ačkoliv to bylo výborné
Dnes opět bez cvičení, protože je tradičně úterý a to přijíždím domů po 12 hodinách učení kolem půl osmé večer. Nejsou broky. Ani  čas.
Pocity, nálady atd.: Dnes mi nebylo úplně dobře. Nesedl mi oběd. Třetí den bůček je i na mě silná káva. I  noc na dnešní den nebyla úplně podle mých představ, opět jsem se vzbudila mezi 3 a 4 h ráno a koukala jsem do zdi. Navíc jsem měla pěknej hlad. No není každý den posvícení.

Den dvacátýčtvrtý 14. 3. 2018 - pohoda všude, kam se podíváš 

Snídaně: cuketa na ghee, 3 vajíčka, 3 plátky pršutu, 1/2 avokáda, rajčata, paprika, okurka, bílá ředkev, lahůdkové droždí
Oběd: dýňové karí s kuřecím masem a kokosovým mlékem, stále zelný salát s citrónovým olejem a hrst mandlí
Večeře: krůtí medailonky na ghee, salát Classic + artyčoky, sušená rajčata, černé olivy, semínka, zálivka: lněný olej, sůl, limeta, prášek z hořčice, jablečný džus, hrst kešu
Den 24...opět kari, podruhé v rámci W30. Miluju ho ve všech podobách 
Cvičení: 60 minut silového tréninku protokolu La Femme, 3. fáze, 10 minut strečink. Záda drží, je to dobrý
Pocity, nálady atd.: zřejmě nastala pohoda závěrečného týdne. Krájím, vařím i když nemusím. Už několik dní přemýšlím nad zařazováním a nevím, jak ho pojmu.

Den dvacátýpátý 15. 3. 2018 - den zalitý sluncem

Snídaně: vařené batáty restované spolu se slaninou a cibulkou na ghee, 2 volská oka, bílá ředkev, rajčata, paprika, okurka
Oběd: dýňové karí z předešlého dne, salát: ledový salát, červená řepa, mrkev, zálivka z jablečného octa a džusu, hořčičný prášek, sůl, olivový olej, hrst mandlí
Večeře: ledový salát, pomeranč, uzený losos, kešu a vlašské ořechy, zálivka z olivového oleje, hořčice, citronu, soli a jablečného džusu
Den 25....batáty na cibulce a slanině je luxusní záležitost
Cvičení: 45 minut posilování v cardio tempu.
Pocity, nálady atd.: mám výbornou náladu, všechno je sluncem zalité, obzvlášť po vyblejsknutí po večeři, už plánuji jídlo na víkend a těším se na vaření. Neuvěřitelné.

Tohle potěšilo...co potěšilo, překvapilo
Den dvacátýšestý 16. 3. 2017 - zkouška nového salátu...tak trochu na Babicu 

Snídaně: batátová kaše s kokosovým mlékem, slanina restovaná s cibulkou, 2 vařená vejce, rajčata, paprika, okurka, lahůdkové droždí.
Oběd: do třetice dýňové karí, zelené fazolky na ghee
Večeře: telecí plátek na ghee, sůl, pepř, salát s pomerančem a červenou řepou podle knihy Whole30. Nešla mi vůbec upéct řepa, i po hodině byla tvrdá, taky jsem neměla avokádo, tak jsem místo něj dala kešu ořechy...i když se úplně nezadařilo, salát byl moc dobrý.
Den 26...telecí maso je moc dobré, určitě vyzkoušejte
Cvičení: jelikož očekávám své dny, dala jsem si 30 minut jógy s Lesley. Krásné to bylo.
Pocity, nálady atd.: je mi fajn. Víc ani nevím, co bych napsala.

Den dvacátýsedmý 17. 3. 2018 - hodně jógy a "můj" den bez tabletky

Snídaně: na ghee restovaná slanina, 3 míchaná vajíčka, rajčata, paprika, okurka, hrst kešu a vlašských ořechů
Oběd: kuřecí vývar z pomalého hrnce
Večeře: 5 kusů pečených pikantních kuřecích křídel (uzená paprika, chilli, skořice, granulovaný česnek, sůl - toto vše restované na ghee a napatlané na hotová pečená křídla), salát Classic + sušená rajčata, artyčoky, černé olivy, semínka, zálivka z olivového oleje, balsamika, pomerančové šťávy a soli.

Den 27......střídmá sobota 
Cvičení: 55 minut jógy s Lesley, ideální pro dny s menses. Musím ale říct, že jsem se po té skoro hodince klepala jako ratlík, bylo to pěkně náročné. 
Pocity, nálady atd.: 1. den menses, bolí mě břicho a záda, ale i bez "růžovky" se to dá vydržet, není to žádná hrůza. Nicméně je sobota, takže se kdykoliv můžu natáhnout, vítaný bonus. Nejsem vůbec unavená, což první den, dva bývám vždycky.  Na poměry mého W30 nezvykle málo jídla. Nebyl hlad ani chuť. 

Den dvacátýosmý 18. 3. 2018 - líná neděle, pyré kam se podíváš

Snídaně: na ghee opečené plátky slaniny, 2 volská oka, pyré z brokolice, mrkve a petržele + česnek, ghee a kokosové mléko (opět žehnám mrazáku), rajčata, paprika, okurka
Oběd: hovězí z pomalého hrnce s mrkví, květáková kaše (recepty z knihy Whole30) zelný salát s mrkví se zálivkou ze lněného oleje, citronové šťávy, soli a jablečného džusu.
Večeře: filety z pstruha lososovitého na ghee, salát Classic + semínka, zálivka z olivového oleje, citronové šťávy, hořčičného prášku, jablečného džusu, soli a pepře. 
Den 28...dnes jsem deficit z předchozího dne dohnala, pomalý hrnec a kniha Whole30 v akci
Cvičení: 25 minut jógy s Lesley, krásné pohodové protažení.
Pocity, nálady atd.: líná neděle, druhý den menses opět bez prášku, bylo to horší než den první, ale zvládla jsem to. 

Den dvacátýdevátý 19. 3. 2018 - jdeme do finále a odpoledne s pomocnicí v kuchyni 

Snídaně: kuřecí vývar z pomalého hrnce
Oběd: stejný jako den 28., tedy hovězí z pomalého hrnce s mrkví, květáková kaše, zelný salát s mrkví a hrst mandlí k tomu
Večeře: dokonalé kuřecí prso podle knihy Whole30, salát Classic + řapíkatý celer, semínka, černé olivy, zálivka z olivového oleje, citrónové šťávy, hořčičného prášku, jablečného džusu a soli.
Den 29...to kuřecí prso bylo naprosto dokonale připravené, kombinace pánve a trouby je přesně to pravé

Cvičení: 30 minut jógy s Lesley, jsou to krásné chvilky
Pocity, nálady atd.: cítím se skvěle, břicho stále ještě pobolívá, ale i tento den jsem zvládla bez tabletky (i v práci se to dalo). Celé odpoledne jsem strávila v kuchyni přípravou jídel pro sebe a rodinu na další dny. A vůbec mi to nevadilo. Měla jsem totiž skvělou pomocnici. Zítra konec. Neuvěřitelné. Mám smíšené pocity. Radost veliká, ale i lítost, že to končí. 

Jaká matka taká Katka...doslova. Dcera Kateřina mi moc ráda pomáhá v kuchyni
Výsledkem byl můj milovaný pastýřský koláč na 1.den po Whole30...ano správně, je to jídlo W30 :-)
 
Den třicátý 20. 3. 2018 - konec? Nebo nový začátek? 

Snídaně: na ghee osmahnutá cuketa, 3 vajíčka, 3 plátky pršutu, 1/2 avokáda, bílá ředkev, rajčata, okurka 
Oběd: stejný jako den 28. a 29. tedy hovězí z pomalého hrnce s mrkví, květáková kaše, zelný salát s mrkví a hrst mandlí k tomu
Večeře: salát Classic + losos z konzervy (Lidl) + semínka, zálivka z olivového oleje, citronové šťávy, soli, chilli, hořčice a  jablečného džusu
Den 30....vlastně je to rutina
Dnes bez cvičení, protože je úterý...práce do večera. 
Pocity, nálady atd.: fyzicky se cítím naprosto skvěle, jinak jsem ale zmatená. Je mi líto, že je konec. Přitom zhruba v polovině jsem se ho nemohla dočkat. Ptám se, jak je to možné? Nevím. Opravdu. Program tak striktní, pro většinu lidí nepředstavitelný, nereálný a mně je v něm tak skvěle. Nic mi nechybí, v kuchyni už je to rutina, nemám na nic chutě, fyzicky se cítím jako tygr. Benefity převažují tak, že ani ty restrikce nevadí. Ano, režim osvobozuje. Není tedy člověku lépe, když je spoután přísnými pravidly? Ano, je. Proč? Protože ho vlastně zbavuje odpovědnosti. Tohle smíš a tohle nesmíš. Hotovo. Žádná jiná cesta není. Jenže, jak se budeš chovat, až budeš moci jíst všechno a žádná pravidla nebudou? To se dozvíte příště.

Svoboda v jídle je absolutní meta nejvyšší, kterou chci já osobně dosáhnout. Jíst podle potřeb svého těla, ale i duše, s chutí, s prožitkem, bez výčitek. Bez počítání, vážení, sledování tabulek. Whole30 je začátek, restart, výchozí bod. Zvládla jsem ho. Myslím na jedničku, možná na jedničku s hvězdičkou. 

Tenhle miniseriál bude mít ještě jednu část a to resumé. Na něj ale potřebuji čas. Dva až tři týdny, abych dokázala všechno vstřebat a vyhodnotit. Budu mít za sebou několik oslav a taky Velikonoce, které si hodlám užít. Sama jsem na to velmi zvědavá a těším se. Jedno Vám ale řeknu už teď. Můj první Whole30 mi navždy změnil pohled na jídlo jako takové. Vnímám ho jinak. Především jako palivo pro kvalitní život a taky jako chuťový požitek, zážitek...nikoliv konzumaci. Jídlo již nekonzumuji, ale užívám si ho. Užívám si kvalitní jídla z čistých surovin a je to paráda. 

Program Whole30 vnesl do mého života řád a systém, který bych si jinak nevytvořila. Je mi v něm dobře. Moc dobře.

Jak mi bude za pár týdnů se dozvíte v poslední části této minisérie.

Nalákal Vás cyklus o mém Whole30? Uvažujete, že byste ho zkusili? Připadá Vám program hodně striktní?  Co Vám osobně přijde jako největší úskalí? Co je Vaše Achillova pata? 

Pište, moc ráda si počtu a ještě raději odpovím.

Vaše 

JS


Žádné komentáře:

Okomentovat