čtvrtek 15. března 2018

Moje první Whole30 - 3. týden: velká nechuť a restart

Vítám Vás u třetího dílu seriálu o mém prvním Whole30. Čas letí jako bláznivý a mám za sebou třetí týden. Zatím nejhorší. Ne snad kvůli hladu, chutím atd. Ale kvůli ztrátě motivace, nechuti plánovat, motat se pořád v kuchyni. Taky jsem si uvařila jídlo, které mi moc nechutnalo...a vlastně mi pak nic nechutnalo, do toho nejapné poznámky mého muže typu: a kdy zas budeš normální? jsi nesnesitelná....stává se z Tebe Hare Krišna, Slunce v duši (to jsou taková naše rodinná synonyma pro určitý typ lidí) atd.  Tak jsem se asi tři dny ptala sebe sama, proč to vlastně dělám a jestli to mám zapotřebí a blablabla.....byla jsem protivná sama sobě.


Naštěstí jsem to ve čtvrtek zlomila tím, že jsem si uvařila velkou dobrotu, začala zase pořádně plánovat podle receptů a vše se v dobré obrátilo. Opět se mi potvrdilo, že program je opravdu především "manažerská" výzva. Plánování a organizace je základ. Pouze když si jídlo pečlivě naplánujete ideálně na týden dopředu, nezaskočí Vás ztráta motivace. Teď se asi děsíte....týden dopředu? Klid...v podstatě plánuji jen obědy, protože jím v práci. Snídaně jsou vesměs jasné - vajíčka s něčím a zelenina, popřípadě zbytky ze dnů minulých. Večeře jsou v pohodě, obvykle je to nějaké maso a salát a to jí celá rodina, takto se ale stravujeme léta, bez ohledu na W30. Takže pečlivě plánuji obědy a vařím na dva až tři dny dopředu. 

Nutno podotknout, že celý program lze pojmout dost minimalisticky. Nemusíte v kuchyni šílet jako já. V podstatě můžete přežít na vajíčkách, krájené zelenině, konzervě tuňáka, na troše ořechů a mase. Ale to by zas nebavilo mě. Ideální je najít nějaký rozumný kompromis mezi "otročinou" v kuchyni a výše zmíněným minimalismem. Taky Vám musím říct, že i když se Vám fakt v devět  hodin večer nechce vařit a chystat krabičky, protože jste v sedm přišli z práce, tak smůla. Prostě musíte. Nemůžete si vzít proteinovou tyčku na svačinu a koupit si hotový salát se zálivkou v bufetu. Prostě musíte zvednout zadek a něco jít udělat. V tomhle je program naprosto nekompromisní a zrovna pro mě bod, který mě ve třetím týdnu dostal. Strašně se mi asi tři dny nic nechtělo. Nechtělo se mi trávit večery u plotny, nechtělo se mi přemýšlet nad tím, co budu jíst ráno(když už mi vajíčka lezla krkem) a co budu zas vymejšlet na oběd. Pak se to ale naštěstí zlomilo, sedla jsem si ke knize Whole30 a bylo po krizi.

Velkou radost mám z toho, že mi opravdu stačí 3 jídla za den. Jsou to ale megaporce. Nevím, zda to je z fotek patrné, ale jsou to regulérní dvě dospělé porce. Stále se mi daří vypít "pouze" 4 kávy za den, ani jednou jsem "limit" nepřekročila. Nevím, zda se mi podaří spotřebu snížit na 3 kávy denně, po pravdě, nechce se mi, kávu prostě miluji.  Sociální sítě při jídle jsem omezila razantně. Tak o 90%. Ještě mám 10% rezervu.

Takže jdeme na třetí týden.

Den patnáctý 5. 3. 2018 - ve znamení víkendových zásob

Snídaně: polévka z máslové dýně (zbytek z víkendu), opražená dýňová semínka, kapka dýňového oleje, vajíčko na měkko, chilli
Oběd: pastýřský koláč z knihy Whole30 (zbytek z víkendu), salát Classic + sušená rajčata, artyčoky v oleji, černé olivy, základní zálivka s jablečným džusem, hrst mandlí
Večeře: restované krůtí nudličky marinované v olivovém oleji a směsi koření (paprika, uzená paprika, sušený česnek, sůl, pepř, kajenský pepř), směs salátů, mango, zálivka z olivového oleje, vymačkaného citronu a pomeranče, hořčice a soli, posypka: kešu+vlašský ořech

Den 15.....opět recyklace víkendových jídel 
Cvičení: dnes po dlouhé době bazén - 1 400m, dobré to bylo.
Pocity, nálady atd.: celé odpoledne jsem strávila v kuchyni přípravou jídla na další dny a přípravou večeře (návrat z bazénu kolem 20:30 moc prostoru na přípravu jídla nedává). Celou dobu jsem si nadávala, jestli to mám zapotřebí. No mám. Prostě se mi strašně nechtělo- plánovat, připravovat, vařit. Navíc výtvor, který jsem připravila mi moc nechutnal a představa, že to budu jíst dva dny v práci mě dost otrávila.

 Den šestnáctý 6. 3. 2018 - nechutná mi 

Snídaně: 3 volská oka na ghee, mango, uzený losos, 3 volská oka, rajčata, okurky
Oběd: kuřecí hašé podle knihy Whole30, zelný salát s mrkví (zálivka: sezamový olej, šťáva z pomeranče a citrónu, sůl, sezam), hrst mandlí
Večeře: pstruh pečený v troubě (ghee, sůl, kmín), salát Classic+olivy, zálivka z dýňového oleje, balsamika, soli,  jablečného džusu a hořčičného prášku

Den 16....kombo mango+losos byla luxusní 
Dnes bez cvičení, protože opět 12 hodin v práci.
Pocity, nálady atd.: oběd mi nechutnal, zvláštní kombinace sladkých batátů, nakyslého jablka a jablečného octa. Tohle už si nikdy nedám. Představa, že to budu jíst ještě zítra se mi vůbec nezamlouvá. Trochu to vyvážil zelný salát, který byl skvělý. Aspoň něco. Jinak jsem dnes bez nálady a nadšení do dalšího pokračování W30. Ztrácím motivaci a doufám, že to brzy přejde.

Den sedmnáctý 7. 3. 2018 - zima, přecenění schopností a zablokovaná záda

Snídaně: 3 míchaná vajíčka na ghee a slanině, 1/2 avokáda, pršut, rajčata, bílá kulatá ředkev, paprika
Oběd: stejný jako den šestnáctý, tedy kuřecí hašé, která ani dnes nechutnala lépe
Večeře: krkovice pečená v pomalém hrnci (uzená paprika, sladká paprika, kmín, česnek, sůl, chilli), zelené fazolky na ghee, trochu kešu a makadamských ořechů
Den 17...druhý den kuřecí hašé, tohle jídlo už si podruhé neudělám
Cvičení: 60 minut silový trénink s velkou činkou, KTB 14kg, činkami atd. (protokol La Femme, 3. fáze), strečink. Jelikož jsem přeskočila 2. fázi protokolu, protože jsem si taaaaak strašně moc přála cvičit s tou velkou činkou, tak se mi to okamžitě vrátilo. Brutálně jsem si hnula zádama. To bude ještě pěkně bolet.

Dnes jsem měla skvělého sparinga... moje nová činka a nový věšák na prádlo :-) 
Pocity, nálady atd.: přežila jsem oběd, mám chuť na cokoliv "NEwhole", nejvíc asi na žitný chléb, ovesnou kaši a bílý jogurt. Paradoxně mi stále nechybí sýry a víno, moje největší hříchy. Po večeři jsem si ještě musela dát trochu ořechů, protože jsem stále byla "nedojezená".  Už je mi prakticky nepřetržitě tři dny zima, jsou mi citelně volné kalhoty a hlavně podprsenka. Takže jde dolů tuk. Příjemná třešinka na dortu.

Den osmnáctý 8. 3. 2018 - záda bolí, ale chuť k jídlu je zpět

Snídaně: na ghee opečený brambor se slaninou a jarní cibulkou, 2 vejce, 1/2 avokáda, kedluben, paprika, rajče, řeřicha
Oběd: pečená krkovice (večeře z předchozího dne), pyré z celeru, petržele, ghee a kokosového mléka, opět zelný salát s mrkví, hrst mandlí
Večeře: totální mišmaš "co dům dal" - ledový salát, rukola, řapíkatý celer, červená řepa, zálivka z olivového oleje, balsamika, česneku utřeného se solí, práškové hořčice a jablečného džusu, vše posypané semínky (slunečnice, dýně, pinie), na tuto nádheru jsem dala ještě větší krásu a to na ghee osmahnutou slaninu, batáty a domácí sekanou z pomalého hrnce (ano, ta z minulého týdne, vivat mrazák). Bylo to vynikající.

Den 18...totální mišmaš k večeři, ale ty jsou vždycky nejlepší

Pocity, nálady atd.: paralyzující bolest zad mně nedovolila víc, než velmi omezenou dvacetiminutovku jógy bez krajních pozic. Ale pomohlo mi to. V posteli jsem se pak kamarádila s hřejivou koňskou mastí a termolahví. S největší pravděpodobností je krize zažehnána. Co se stalo? Nic. Výborná večeře. 


Den devatenáctý 9. 3. 2018 - moje první ghee a rest day

Snídaně: na ghee osmahnutá slanina, cuketa, vařené batáty, posypané nasekanými kešu ořechy, 1 volské oko, paprika, rajčata, bílá ředkev.
Oběd: kuře cacciatore z pomalého hrnce podle knihy Whole30, pyré z celeru, petržele, ghee a kokosového mléka ( z předchozího dne), ledový salát, rukola, řapíkatý celer, červená řepa, zálivka z olivového oleje, balsamika, česneku utřeného se solí, práškové hořčice a jablečného džusu, vše posypané semínky (salát opět připravený předchozí den)
Večeře: steak z hovězí roštěné na ghee, salát Classic s koriandrovo-limetkovou majonézou podle knihy Whole30

Den 19.....závan Itálie v kuchyni

Pocity, nálady atd.: dnes absolutní klidový režim podpořený capsaicinovou náplastí, bolest zad je sice slabší než den předchozí, ale pořád dost pekelná. Nebýt bolesti zad a zažívacích problémů, které mě pěkně prohnaly,  užívám si W30 plnými doušky. Nad těmi problémy se nepozastavuji, při W30 je to běžné, mění se střevní prostředí, zacelují se místa, kde je střevo propustné, to přináší občasný diskomfort. Se nedá nic dělat. Není to nic, co se nedá přežít. 

A taky se mi povedlo první domácí přepuštěné máslo, v pomalém hrnci samozřejmě. Je skvělé a už ho budu dělat jen doma. Babička by ze mě měla radost. 

Ghee neboli přepuštěné máslo...domácí, provonělo celý byt
Den dvacátý 10. 3. 2018 - první jarní výběh 

Snídaně: polévka z máslové dýně (vytažená z mrazáku), dýňová semínka, koriandr, 2 vejce vařená na měkko
Oběd: kuře cacciatore z předchozího dne, vařené batáty opečené na ghee
Večeře: salát - ledový salát, polníček, čekanka, okurka, jahody, nasekané kešu, pršut, zálivka z lněného oleje, balsamika, soli, hořčice a jablečného džusu

Den 20.....kombinace jahody + pršut je famózní
Cvičení: jelikož se dostavily první známky jara, tak mě to vytáhlo ven na první letošní výběh. Dala jsem si 5 km, poslední 1,5-2 km byly dost o vůli, pauza je zkrátka znát. V týdnu jsem si koupila nové botky, tak jsem je musela vyzkoušet. Jsou boží. Vydržela to i moje záda, bez problémů. Masti, teplé obklady, náplast a odpočinek evidentně zafungovaly. Ta záplava endorfinů byla jako lavina. Kdo běhá, chápe. 
Nové boty otestovány.... to, že jsem vyběhla s vybitými hodinkami mě netrápilo, hlavně že jsem si to užila

Pocity, nálady atd.: Jinak už spřádám plány na poslední W30 týden, zase mě to moc baví, střeva se uklidnila, nesžírají mě žádné chutě na "zakázané" potraviny. Cítím se lehčí a potvrzuje to i oblečení. Paráda. 


Den dvacátý první 11. 3. 2018 - otročina v kuchyni, jaro volá...ale my zůstáváme věrni sauně

Snídaně: frittata podle knihy Whole30 vytuněná slaninou a větším množstvím bílků (zbytky ze špaget carbonarra, které jsem dělala pro rodinu a ani to se mnou nehlo), paprika, okurka, rajčata
Oběd: bůček v pikantní marinádě ze zázvoru, česneku, soli  a balsamika pečený v pomalém hrnci, salát- ledový salát, nastrouhaná mrkev, zálivka z olivového oleje, balsamika, soli a jablečného džusu, dušená zelenina z pomalého hrnce (zbytky z kuřete cacciatore)
Večeře: hlíva ústřičná restovaná na ghee, 2 vejce, sůl, kmín....vlastně taková smaženice, zelný salát s citrónovým olejem podle knihy Whole30

Den 21.....neděle by se mohla jmenovat Den Frittaty :-) 
Cvičení: opět jsem musela vyběhnout..to počasí, nádhera. Tentokrát 5,5 km za cca 37 minut. Žádná sláva po zimě, ale taky žádná katastrofa. Není kam spěchat. 
Pocity, nálady atd.: přibližně 2,5 hodiny jsem otročila v kuchyni, chystala jsem si jídlo na další dny. Zase jsem u toho samozřejmě láteřila, jak jinak. Večer jsme ještě stihli tradiční saunu. Opět mám břicho jako pátrací balón. V posteli se nemůžu zahřát, opět se mnou klepe vnitřní zima. 

Třetí týden v programu W30 je za mnou. Krize nebyla fatální. Byla to spíš chvilková ztráta motivace způsobená časovou tísní, bo stres je sviňa. Ani jednou mě nenapadlo, že bych se na to vykašlala, že bych to vzdala, nic takového. Jedu dál. Velkým kamarádem je stále pomalý hrnec, recepty v knize Whole30 a na stránkách Paleosnadno a taky mrazák. Vytahuji již zamražené zásoby W30 jídel. Vždycky se úplně zatetelím radostí, když si vzpomenu, co tam mám za dobrotu a že to mám bez práce (to hlavně). Jídla se snažím využít do posledního zbytku, nic nevyhazuji. Už nerozlišuji jídla typická pro snídani, oběd, večeři. Konec zažitých modelů a předsudků.  Proč si nedat k snídani polévku s chilli nebo zbytek oběda z předešlého dne? Když to nevadí Vám, komu by mělo? 


Zablokovaná záda mi připomněla důležitost mozku při cvičení, fakt jsem to s tou velkou činkou přehnala, nejsem na ni zvyklá a náš vztah je teprve v plenkách. Takže opatrně. 


A jaro volá....moc se těším. Na veškeré venkovní aktivity: kolo, běh a samozřejmě terásky...ideálně s malou plzničkou. 

Těším se, co přinese další, vlastně už poslední týden. Skoro tomu nemůžu uvěřit, že mám před sebou posledních pár dní. 

A kdo už letos vyběhnul? Nebo jste už probudili kolo? A je nějaké jídlo, které byste k snídani nepozřeli, protože se to prostě k snídani nehodí? 

Pište, moc ráda si, jako vždy, počtu.

Vaše 

JS


6 komentářů:

  1. Jitu děkuji za článek.. 22.den - otrocina v kuchyni a asi sem občas nepříjemná i sama sobě �� nevzdám to, pomohlo mi to si uvědomit v čem dělám chyby, v jakých situacích bych se odbyla..coz teď nemůžu �� na whole30 se nejde odbýt hned se ti to vrátí �� trénují na 1/2 maraton, tak sem vyběhla letos..ale chtělo by to častěji, jenže kuchyň volá �� ale musím říct že se mi běhá lehčeji! Těším se na clanek o 4 týdnu..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, díky že mě čteš. Ano, W30 nelze odflaknout, podvést, prostě končíš a musíš začít znovu. Obdivuji zapálené běžce. Pro mě je běh spíš doplněk, ale už jsem se moc těšila. Držím palce v přípravě.

      Vymazat
  2. No ale tak jsme se vratili a makame dal 😂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasně, pohoda. Krize za mnou a další už nepříjde, tak nějak to cejtim v kostech. Dnes 26. den.

      Vymazat
  3. Pěkné a inspirativní. Podobně jako Ty řeším takové to dojídání se a množství jídla vůbec, takže ráda vidím, že tento program by mohl být dobrým krokem. Jarnímu počasí jsem taky neodolala a vyběhla jsem v úterý. Sice 6km za 40 minut není nic k chlubení, ale pocit k nezaplacení. Tak přeju pohodový poslední týden bez krize a těším se na další článek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc. Na tyhle obscesivní záležitosti kolem jídla je Whole30 myslím nejlepším řešením. Zkus a uvidíš, nemáš co ztratit.
      Každý máme svoje tempo, hlavní je prožitek a ty následné emoce, ty jsou k nezaplacení.

      Vymazat