čtvrtek 9. února 2017

Moji "fitness" pomocníci v kuchyni - část I. Proteiny

Krásný den všem,

jelikož poslední dobou sdílím na sociálních sítích z velké části  fotky mých "fitness" jídel a následně mi  chodí dotazy typu: "Co to je? Na co to je?  Z čeho to je? Kde to kupuješ?",  rozhodla jsem se, že Vás provedu tím, co používám a pokusím se některé produkty srovnat.

Začnu totálním "must have" každého fitness nadšence  a tím je protein. Poslední dobou ho používám daleko více při přípravě jídel než jako samostaný nápoj. Jak už z názvu vyplývá, tato "nezbytnost" slouží k doplnění proteinů tedy bílkovin. Nezbytnost dávám záměrně do závorky. Pokud máte dostatečný přísun bílkovin, tak ho samozřejmě úplně nutně nepotřebujete, ale já si na něj tak zvykla, že s ním prakticky připravuji každé "sladké" jídlo. Přidávám ho všude - do brownies/blondies, do kaší všeho druhu, do trhanců, vaječných sladkých omelet, domácích lívanců a dalších dezertů. Benefitem tohoto vylepšování je zvýšení nutriční hodnoty jídla, protože zrovna v dezertech je to víceméně o sacharidech a když tam šoupnete 10 gramů proteinu, máte tam více bílkovin a taky na Vás tak brzy nepříjde hlad. Druhou výhodou je oslazení připravovaného jídla. Když použiji protein v podstatě už ničím jiným nedoslazuji. V množství sacharidů se právě proteinové suplementy velmi liší a doporučuji si na to dávat pozor. Někteří výrobci proteiny doslazují extrémně a někteří neváhají prásknout tam pořádné množství cukru. Tímto krokem v podstatě výrobci naprosto vynulují smysl celé podstaty proteinu.

Pokud se týká proteinových "šejků" nebo chcete-li koktejlů, ty si dávám jako svačinku a to zejména v létě. Prášek mixuji zásadně s vodou. Proč? Protože mléko je jídlo přece. Hlavním důvodem je ale to, že používám syrovátkový, tedy mléčný/živočišný protein a ten když se rozpustí ve vodě v podstatě vytvoří tekutinu podobnou mléku. Takže si laicky říkám, proč mléko rozpouštět v mléku. Recept na koktejl, jak si ho dělám já najdete zde.
Tímto jsme se dostali k dělení proteinů, které možná bude pro mnohé z Vás zásadní. V základu rozdělujeme proteiny na živočišného a rostlinného původu. Ty živočišné jsou ze syrovátky (whey, molke) a z kaseinu. Syrovátkové proteiny jsou zřejmě stále nejpoužívanější a nejoblíbenější, nicméně s trendem vegan, bio, raw apod. se do popředí dostávají i ty rostlinné: sojové, hrachové, rýžové, konopné. Najdete je dnes téměř na všech e-shopech zabývajících se prodejem fitness suplementů a doplňků. Zatím jsem je nevyzkoušela, ale do budoucna se na ně chystám, páč  jsem holka zvědavá.

Na trhu naleznete nepřeberné množství produktů od různých výrobců, protein dnes můžete nakoupit i  v síti drogerií, v prodejnách sportu či dokonce v Lidlu (dnes jsem na vlastní oči viděla). Zde bych však byla velmi opatrná. Neříkám, že všechny produkty z drogerie jsou zlé, nicméně osobně preferuji specializované prodejny. Za chvíli uvidíte proč. 

Jelikož momentálně na střídačku používám 3 proteiny, pokusím se o srovnání a vyhlášení mého osobního vítěze.

Začnu proteinem značky The Protein Works (TPW). Jedná se o britského výrobce. Všehovšudy jsem měla dvě příchutě- vanilku a kokos (ten mám nyní).




Distributor uvádí:
Whey Protein 80 je nedenaturovaný protein s obsahem syrovátkového koncentrátu mimořádné kvality bez zbytečných zahušťovadel či plniv (více než 80% bílkovin).  Díky tomu, že je nedenaturovaný, má vysokou biologickou hodnotu pro organismus. Byl vyroben mikrofiltrací a během procesu nebyl tepelně upravován. Protein je obohacen o enzymatickou směs Aminogen, čímž se liší od běžných proteinů na trhu. Obsahuje přes 20 g bílkovin v jedné dávce a je GMO free (tedy bez obsahu geneticky modifikovaných surovin).
Složení: nedenaturovaný syrovátkový proteinový koncentrát (mléko), přírodní aroma, aminogen, sladidlo sukralóza, emulgátor (sójový lecitin).
Nutriční složení příchutě vanilka je toto:


Na e-shopu si můžete vybrat z 6 velikostí balení (od 25g po 4 000g) a z přibližně 20 příchutí. Koupila jsem si balení 1 000g za asi 500 Kč. Momentálně je akční cena na e-shopu aktin.cz 429 Kč. Balení je uzavíratelný pytel (proto ta fotka z Googlu a printscreen hodnot-protein jsem si přesypala do nádoby, ten pytel mě rozčiluje). Když to zaokrouhlím tak za 100g dáte přibližně 50 Kč.
Moje dojmy: vanilka chuťově moc dobrá, kokos mi přišel hodně sladký (přitom sacharidů má jen 6,3 g na 100g), konzistenci prášku bych přirovnala k mouce nebo vlhkému plážovému písku, při troše dobré vůle byste z něj udělali "bábovičku", viz. foto


Ve vodě se rozpouští parádně. Co mě osobně irituje, je to balení. Prostě pytel. Já přesypávám do dózy. Balení samozřejmě obsahuje odměrku.

Pokračuji proteinem firmy LSP. Jedná se o německého výrobce, který je na trhu již 18 let. Mám příchuť vanilka, která je prostě moje nej (i v létě, miluji vanilkovou zmrzlinu).



Distributor uvádí:
U GFY molke fitness shake je důležité že obsahuje 76% z opravdu nejkvalitnějšího WPC. Jeho největší výhodou je vynikající chuť, funkčnost a vstřebatelnost. Tím že německý výrobce nepřidává do tohoto výrobku zbytečné přísady, nemusí také přidávat trávicí enzymy atd. Prostě v jednoduchosti je krása a záruka té nejlepší chuti, rozpustnosti a využitelnosti. Pokud potřebujete tzv. rychlý protein, pro doplnění bílkovin během dne, nebo po tréninku, je tento ideální. Stejně tak je velice vhodný do dietních programů.
Obsahuje pouze vysoce kvalitní syrovátkový protein.
Žádné přidané konzervační látky, zahušťovadla, cukr, želatina, aspartam, hydrogenované tuky a umělá barviva.
Vegetariánský, bez ořechů, jejích částí a lepku.
S jasným a transparentním složením.
Se zvláště vysokým obsahem bílkovin a minimálním obsahem tuků a sacharidů.
Ochucený pravými ovocnými příchutěmi a přírodními přísadami.
Vyrobeno v Německu.
Složení: syrovátkový proteinový koncentrát (obsahuje sójový lecitin), aroma, barva beta karoten, sukralóza.
Nutriční složení příchutě vanilka je toto:









Na e-shopu ptservis.cz je k dostání v 600 gramovém balení s tím, že prodejce obvykle nabízí různé zvýhodněné kombinace (2x 600, 3x 600, 4x 600 gramů apod.). Vybrat si můžete ze 34 (ano, neuvěřitelné množství) příchutí. Pokud se v e-shopu zaregistrujete, budete mít výhodnější cenu ( já to udělala).  Balení mi vyšlo na 475 Kč, což znamená, že 100g vychází na cca 80 Kč. Vychytala jsem i dopravu zdarma, což vždy potěší. Jako dárek jsem dostala i vzorky dalších příchutí a všechny jsou velmi dobré.
Moje dojmy: chuťově výborný, výborně se rozpouští, konzistenci má hrubší, přirovnala bych k hrubé mouce, viz. foto. Produkt je distribuován v krásné, bytelné, šroubovací dóze, odměrka je samozřejmostí. 



Třetím v pořadí je "drogerkový" protein s čokoládovou příchutí, distribuovaný v síti drogerií DM. Jedná se o značku Sports Line Champ, kterou lze pořídit v německé pobočce těchto drogerií (u nás jsem to nezkoumala). Na stránkách distributora jsem nic nenašla. Německý výrobce pak uvádí, že  by se mělo  jednat o produkt s vysokým obsahem proteinů (až 82%) a zároveň vitamínů a minerálů (9 vitamínů + magnesium). Produkt je nabízen ve dvou příchutích- vanilka a čokoláda.  To, že jsem si ho koupila byla v podstatě náhoda, respektive doma nastal stav nouze a když jsem jela nakupovat, tak jsem ho tam prostě přihodila (abyste rozuměli, bydlím v podstatě na hranicích, tudíž to mám do jejich obchodů blíž než přes město do našeho Kauflandu).  Tady je nutriční skladba:  






 Ovšem teď to složení. A jsme u toho. Nemusíte umět německy, aby Vám došlo, že to složení není tak "čisté" jako u předchozích dvou produktů (palmový olej atd.). Úplná katastrofa to ale není.


Obsah balení je 390g, cena byla přibližně 11 Euro, což je přibližně 300 Kč, pokud to přepočítáme na 100g tak cena vychází na 77 Kč. 
Moje dojmy: neurazí nenadchne, chuťově je dobrý, ale v podstatě já ho používám jen při přípravě jídel. Manželovi dělám občas koktejl a malinko hůře se rozpouští, tragedie to ovšem není. Není sladký, což je pro někoho bonus. Konzistencí připomíná protein TPW, tedy spíše hladkou mouku, viz. foto. Balení je klasika. Plastová dóza, odměrka nechyběla.




Suma sumárum: nejvíce bílkovin obsahuje "drogerkový" protein, zároveň má nejméně sacharidů a tuků a má i nejnižší kalorickou hodnotu (rozdíly mezi jednotlivými produkty jsou však v tomto ohledu minimální). Nejvíce tuků má protein od firmy TPW (cca dvojnásobek než drogerkový protein) a nejvíce sacharidů má ten od firmy LSP (trojnásobek než drogerkový protein). Nutričně tedy vyhrává drogerkový protein. Co se týká složení a mých dojmů jednoznačně vyhrávají produkty firem TPW a LSP. LSP je na tom ještě možná o něco lépe, chuťově je vynikající, složení skvělé.  A ano, jsem "pipi" to balení, je krásné až luxusní. Ten pytel od TPW je za mě prostě hrůza, nejen že se mi to zkrátka nelíbí, ale je to pro mě nepraktické, musím ho vždy přesypat do nějaké nádoby. Cenově vychází nejlépe protein od firmy TPW, firma LSP a drogerkový protein Sports Line Champ vychází na 100 gramů o dost dráž a cenový rozdíl mezi nimi je minimální. Pokud Vám záleží na složení a nejen na nutričních hodnotách, tak doporučuji protein od firmy TPW. Jednoznačný vítěz v poměru cena/výkon. Pokud máte hodně mlsný jazyk a vytáčí Vás ty pytle stejně jako mě, tak si připlaťte a pořiďte si protein od firmy LSP. 

Doufám, že jsem Vám pomohla se malinko zorientovat v oblasti proteinových nápojů. Není to žádná vědecká, odborná recenze. Je to čistě pohled konzumenta, uživatele. Na trhu najdete skutečně tisíce produktů z tohoto ranku, pečlivě vybírejte nejen podle ceny, Vaše tělo Vám za to určitě poděkuje. 



Dobroty, do kterých přidávám proteinový prášek


A jaký je Váš oblíbený proteinový shake? Nebo ješte ten svůj nej hledáte? Napište mi, ráda si rozšířím obzory.

Vaše

JS







6 komentářů:

  1. Ahoj Jitko,
    opět skvělý článek, děkuju za super recenzei Mám na tebe otázku - dodržuji low carb,ale moc mi chybí pečivo, myslím slané pečivo. Kdybych koupila neslazený protein, jde z něj upéct proteinové pečivo, něco jako rohlík nebo houska? Nemáš s tím nějaké zkušenosti? Vajíčka k snídani se mi už začínají protivit a na sladké snídaně jsem nikdy moc nebyla. Děkuju za odpověď. Už se těšim na další tvůj článek.
    PS: Doufám, že už nemarodíš a že už jsi fit...:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Hani, moc dekuju. Abych pravdu řekla, nikdy jsem to nezkoušela. Nicméně na blogu cukrfree je recept na tzv.oopsie bread, tak zkus: https://cukrfree.cz/oopsie-bread/
      Na blogu je mraky LC receptů a knížka je taky skvělá. Možná než se patlat s proteinovym pečivem s nejistým výsledkem je lepší koupit směs na proteinové palačinky (protein pancakes) bez příchuti a upravit si je "naslano". O palačinkach budu taky psát. A nebo úlitba: tzv. Proteinový nebo večerní chléb. Nevím přesně, kde ho prodávají, ale určitě si to vygooglujes. Ja ho koupila v Německu, v Aldi, mám to za rohem. Těch sacharidů je tam o dost méně, než v klasickém pečivu.

      Vymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. Já si také dělám proteinové nápoje . Jsem teda teprve začátečník, takže mám vyzkoušený akorát GymBeam Just Whey, který mi vyhovuje, tak nevím, jestli si pak mám koupit nějaký jiný, nebo pořád užívat ten samy, co myslíš?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten jsem měla taky a za tu cenu byl super. Trochu mi ale vadilo, že se špatně rozpouštěl. Možná jsem ale měla jen špatnou várku, těžko říct. No každopádně jestli můžu mít tip, tak zkus tento Ten mám momentálně doma a jsem s ním moc spokojená. Celkově je sportovní výživa od Herbalife super, mám od nich víc věcí.

      Vymazat
  4. Jelikož jsem vyrůstala na vesnici, kde jak se říká co si nezaseješ to nemáš, tak jsem vlastně byla docela špatná z toho když manžel nechtěl vůbec jíst bio produkty. Já jsem na to ale byla zvyklá a to co se často najde v supermarketech jsem skutečně bytostně odmítala jíst.

    OdpovědětVymazat