úterý 5. května 2020

Jak jsem jela doma na výkon

Po dlouhé době jsem nabyla dojmu, že mám co říct/napsat do toho malého fitness šuplíku, který zde, ve virtuálním prostoru, mám. Bude to taková uživatelská recenze jednoho zajímavého fitness programu.

Po nejdříve nucené, ale pak i dobrovolné zdravotní pauze, kdy jsem téměř šest měsíců necvičila a mojí jedinou pohybovou aktivitou byla svižná chůze a kompenzační cvičení, jsem opět rozjela svoje skupinové lekce. Od Vánoc jsem se na ně začala připravovat domácím cvičením, protože jsem byla vlastně téměř na nule. Fyzička ještě ušla, rychlá chůze je takový minimální základ, ale síla byla pryč. A když říkám pryč, tak zkrátka nebyla. Udělat pět dámských kliků byla nepřekonatelná meta. Dvacetisekundový plank? Sci-fi. Takže jsem se na konci roku vrhla na "home exercise". Zaplatila jsem si měsíční členství ve virtuální tělocvičně Zuzky Light ZGYM (už jsem o programu psala dříve ZDE), kde jsem se zaměřila převážně na bodyweight lekce (cvičení s váhou těla) pro začátečníky. Občas jsem si sestavila trénink sama, občas jsem zašla na jógu, taky mi do toho přišla lehká viróza, takže pár dní pauza. Uplynul měsíc a začaly mi skupinové lekce. Ne, zázrak se nekonal. Nezhubla jsem pět kilo, ani jsem nedosáhla žádné vrcholové výkonnostní formy, ale už jsem se z nuly posunula do lehce plusového skóre.

Skupinovky se krásně rozjely, a já byla neskonale šťastná a vděčná za tak velký zájem. Nečekala jsem to, cvičí se všude možně, konkurence je veliká. A "moje" holky se mi do jedné vrátily a ještě nové přibyly. Sen. Až na to funění a namožené svaly po každé hodině. Ještě to nebylo ono. Dvě hodiny týdně jsem doplňovala hodinou power jógy a procházkami. Však ono to nějak půjde.

No a všichni víme, co nastalo. Příroda (nebo možná někdo jiný) nám všem dala stopku. Stopka se dotkla i fitnesscenter, takže i mých nově rozjetých lekcí pro veřejnost. Nenaděláš nic, jak se říká. Amatérsky jsem natočila dvě domácí lekce, aby si holky doma zacvičily, nicméně odezva byla slabá. Prostě se jim nechtělo. A já to chápu. Domácí cvičení je pořád pro hodně lidí "opruz". Tento opruz se stává ještě větším opruzem při plném stavu domácnosti, home office, učení se s dětmi, vaření apod. Je to brutálně o disciplíně. O motivaci asi v období korona pandemie nemá smysl psát. Tu má v těchto těžkých časech málokdo . Kde motivace selhává, nastupuje disciplína. Tohle si doporučuji někam napsat. Někam, kde to rychle najdete. Kde to najdete rychleji než úplně shnijete :-)

No a jelikož i já jsem nastoupila od 11. března do režimu "home office, což znamená sedět u PC doslova půl dne, tak jsem si dala závazek, že opravdu budu každý pracovní den cvičit. Zkrátka, že to sezení vykompenzuji intenzivnějším pohybem. První dva týdny jsem vlastní tréninky střídala s různými tréninky z Youtube a popravdě musím říct, že mě to moc nebavilo. Nemůžu ani říct, že by ty tréninky byly špatné, ale bylo to jen takové bincání. Nemělo to moc systém, úplně jsem nad tím nechtěla přemýšlet, protože jsem měla plnou hlavu jiných starostí.

A pak jsem jednoho dne narazila na nové cvičící video od Lucky Minářové, kterou už delší dobu sleduji a bylo rozhodnuto. V tom videu Lucka nejen cvičí, ale dělá "promo" svému novému programu JNV Home neboli Jedu na výkon Home. Pokud Lucku sledujete víte, že JEDU NA VÝKON je takové její motto, které přetavila nejen v podnikatelskou platformu, ale i v takové řekněme životní poslání, jehož základní myšlenkou je, že trénujeme především pro zdraví a posouvání našich sportovních cílů,  ať jsou jakékoliv, nikoliv jen pro krásu. Musím říct, že ta myšlenka mnou rezonuje už od úplného začátku a Lucka je její skvělou nositelkou. Nadšena jejím tréninkem jsem si zakoupila měsíční členství JNV Home, které stojí 500 Kč. Členství můžete kdykoliv zrušit a to jedním kliknutím, žádné složitosti a nepříjemnosti.

Na úplném začátku 

Koncept programu


Po registraci a platbě si do telefonu stáhnete aplikaci SugarWOD, ke které dostanete přístupový kód. Zadáte a cvičíte. Tak jednoduché to je. Každý týden máte k dispozici pět unikátních tréninků o délce 30-40 minut, obvykle ve skladbě: leg day/lower body, upper body, gymnastic/core drills, venkovní trénink (kombinace běhů, sprintů a full body cviků) a full body (často v podobě live streamů). Dva dny se odpočívá. Je samozřejmě na vás, jak si tréninky rozložíte. Jednotlivé workouty jsou uložené a kdykoliv se k nim můžete vrátit, případně využít toho, že nový trénink je k dispozici den předem. Režim si můžete přizpůsobit. Já to udělala asi třikrát. Celkově mi přijde celý systém perfektní. Je vyvážený, má hlavu a patu a směřuje k nějakému cíli.

Pro zvýšení motivace je u některých cviků či souborů cviků možnost záznamu výsledků, kdy se jednak můžete porovnat s ostatními (nedoporučuji, protože s kým se máme porovnávat? No?)  a rovněž je to prostor pro vaše zlepšení. Za čas si můžete cviky udělat znovu a změřit progres. K programu je na FB vytvořena uzavřená skupina pouze pro registrované členy, kde můžete sdílet svoje úspěchy, ale i neúspěchy, ptát se na vše možné i nemožné atd. 

Pro koho je program určený?


Z mého pohledu letité instruktorky skupinových lekcí a cvičky všeho možného jsem přesvědčena, že je program vhodný pro středně pokročilé uživatele. Musíte mít zkušenosti. Musíte umět správně technicky dřep, plank, klik atd. Také musíte znát možnosti a limity svého těla. Nebudu se lámat do pistolek a do kliku ve stojce, když vím, že to je úplně mimo fyziologické možnosti mého těla. Tak jasně, že jsem to zkusila, ale sama jsem si pro sebe vytvořila takovou formu cviku, kterou zvládnu, při které se posunu a hlavně, při které si neublížím. A taky nebudu mít výčitky z toho, že ostatní to zvládají. Na to už jsem velká holka. Když jsme u toho věku....já a Iva jsme byly suverénně nejstaršími členkami party. Myslím, že všem jsme mohly dělat v klidu mámu 😀

Co budete potřebovat?


  • velký obývák 😁
  • podložku
  • židli 
  • gumičky na cvičení 
  • švihadlo 
  • batoh, do kterého se vám vejde hodně knížek 😉
  • petky naplněné vodou 
  • případně činky, KTBs, ale nejsou nezbytně nutné 


Moje dojmy a subjektivní hodnocení 


Na rovinu musím konstatovat, že program je poměrně náročný. Chápat to lze různě. Rozhodně máte pocit, že opravdu trénujete. Je to makačka, bude vás to bolet, bude z vás lejt. Pokud znáte Lucku, nepřekvapí vás to. Lucka se totiž primárně věnuje crossfitu a tohle zkrátka je takový domácí crosssfit.  Na druhou stranu byl pro mě trénink jednou náročný tak, že jsem nebyla schopna odcvičit ani jednu jeho část. Byl to zrovna trénink horní části těla a nemyslím si o sobě, že bych byla v této oblasti začátečník s malou silou. Ten den jsem si musela poskládat cvičení sama, z úplně jiných cviků, protože nešlo ani modifikovat. Několik dalších tréninků, respektive cviků  jsem si musela pozměnit pro potřeby svého těla.  Co když to ale nedokážete? Co když nemáte ty zkušenosti? Ano, buď se na to vykašlete, protože vás to úplně otráví a nebo se taky můžete zranit. Ani jedno nechcete. A jsme zase u toho, pro koho je program určený. Chce to zkušenosti. Tečka. Protože opravdu nelze sestavit univerzální tréninkový program ku spokojenosti všech. 
Budete potřebovat pořádnej batoh 😉

Nicméně program jsem odcvičila celý, nevynechala jsem jeden jediný den. Přizpůsobila jsem běžecké tréninky okolnostem, možnostem a náladě, gymnastické tréninky jsem lehce upravila a jinak vše odcvičila, tak jak bylo zadáno. Nikdy nenastal den, kdy bych si řekla: kašlu na to. Moc mě to celé bavilo, protože jsem už po týdnu cítila progres a změnu. No dobře, v závěru mi některé tréninky už přišly podobné, ale to se stane u každého tréninkového plánu, protože nelze do nekonečna vymýšlet originální kombinace nových cviků. 

Věcí, která by nejednoho z potenciálních uživatelů mohla odradit je angličtina, přesněji tréninky psané v angličtině a pár různých, exoticky znějících zkratek. Netřeba se bát. V angličtině rozhodně nevynikám a vše jsem zvládla. Ke každému cviku je v aplikaci proklik na instruktážní video na YT a zkratky vysvětluje Lucka též v samostatném videu. Konečně teda vím, co je EMOM, AMRAP, WOD atd. Navíc cviky se dost často opakují, takže netřeba neustále hledat co je air squat, burpees (a že jich bylo), sit up, jumping jack atd. 
Sit ups mě bavily 

Pro okořenění celého programu slouží sobotní livestreamy neboli živé přenosy cvičení. A to zrovna není nic pro mě 😡 Já si raději vše odcvičím, když já chci a můžu, nemusím pořád kontrolovat připojení a další věci, které mě rozptylují (mě totiž, jako správného Blížence,  rozptyluje naprosto všechno 😉). Ta technická stránka věci mně na tom vadí nejvíc. Jednu sobotu se mi to hezky hodilo, tak jsem si řekla, že se připojím...no nepřipojila. Teda připojila, ale neustále se to sekalo a to mě totálně nas...o, protože když cvičím, tak cvičím a nechci řešit to, že něco nejde. Toť moje zkušenost s živým streamem. Samozřejmě vím, že většina lidí to miluje a užívá si ten pocit virtuální sounáležitosti, já nikoliv, pro mě je to spíš samá překážka. 

Suma sumárum


Za sebe říkám ANO. Mnohokrát jsem se hecla, oprášila jsem švihadlo, začala zase trochu běhat, poprvé od střední školy jsem sprintovala 😁, dělám stojky 😝, zvedla se mi síla i kondice (miluju burpees, ale jako vážně), získala jsem opravdu hodně inspirace do svých skupinových lekcí (doporučuji všem trenérům, protože je fakt obohacující se občas podívat k sousedovi, každý z nás totiž žije ve své bublině a je fajn z ní občas vykouknout ven), několikrát jsem vystoupila ze svojí komfortní zóny (ne, tak to fakt dělat nebudu ....šla a udělala😉), posílila jsem vůli a disciplínu (protože jsme jenom lidi a i když se mi většinou chtělo, občas se lenora ozvala a já jí vždycky dokázala odpálkovat). Nabízí se otázka: Co dál? Budu v programu pokračovat? Aktuálně ne, ale vůbec nevylučuji, že se za nějaký čas zase přidám. Momentálně opět přichází na řadu skupinovky (3x hurá) a hlavně kolo, má láska 💓a taky brusle a pinčes a další boží letní sportovní aktivity. 

Dělám stojky 😂

Přes veškeré benefity a pozitiva programu JNV Home bych však závěrem chtěla sdělit jednu obecnou pravdu. Není nad trénink vedený "živým" trenérem. Techniku se obvykle jinak než s trenérem, potažmo fyzioterapeutem, nenaučíte. I takový zdánlivě jednoduchý cvik jako je dřep, má svá úskalí, která vám vysvětlí a ukáže jen "učitel-trenér". Tohle mějte vždycky na paměti. Svá domácí cvičení proto vybírejte vždy s rozmyslem a s ohledem na své zkušenosti. Věnujte tomu čas, hledejte si recenze a ukázky a nedělejte si z toho "Fortunu". Nebudete litovat. Na internetu je totiž tolik různých programů a on-line trenérů všelijakých kvalit, že se vyplatí investovat kousek svého života do zodpovědného výběru. Vaše tělo a peněženka vám poděkuje. 

Co vy a domácí cvičení? Jaký program či kanál máte rádi? Co vám vyhovuje? A co naopak ne? 

Pište, těším se, jako vždy, na vaše komentáře. 

JS



2 komentáře:

  1. Já na domácí cvičení rozhodně nejsem. Ráda se zajdu zapotit do posilovny mezi ostatní nadšence. Za to do vaření mi nikdo kecat nesmí, stejně tak jako do nakupování. Už jen rozhodování se na mujletak.cz mi dělá problémy, když mi do toho tlache můj manžel. Vždy mám chuť o něj přerazit vařečku.

    OdpovědětVymazat
  2. Máte můj velký obdiv. Já jsem taky už skoro rok na home office, a z pozice, kdy jsem dělal vedoucího výroby a nachodil jsem 8 až 10 km denně jen po výrobě, jsem se dostal ke sledování kamer, stopadesáti telefonům denně a nekonečnému sezení. Takže jsem začal cvičit. Jenže jak jsem nikdy moc necvičil, tak první co, se objevilo to, čemu vy ženský říkáte strie. :D Holt jsem asi přepálil start. Naštěstí jsem to podchytil a koupil si tenhle krém na ruce a tělo ... Tak doufám, že to zas zmizí. Nebo jak to sakra je? :D

    OdpovědětVymazat